Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Search in posts
Search in pages
Search in groups
Search in users
Search in forums
Filter by Categories
Airlines
Business
Change en Innovatie
Data security
Duty of Care
Educatie
Events
GBTA
Geen categorie
Hotels
Meeting management
NDC
Prijsonderhandelingen
Risk management
Sponsors
Strategisch meeting management
Sustainability
TMC
Travel
Travel apps
Travel expense
Travel Mobile Strategy
Travel Policy
Traveller Engagement
Trein
Visa
NATM Actueel: Bent u klaar voor GDPR?
data-privacy

Op 25 mei 2018 wordt de General Data Protection Regulation (GDPR 2016/679), ofwel de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht. Maar wat houdt de wet in en voor wie geldt het?

Aanleiding voor de NATM om tijdens de bijeenkomst op 4 juli jl. haar leden te informeren en, zo nodig, wakker te schudden. Want de nieuwe Europese wetgeving geldt voor iedereen, ongeacht de grootte van de onder­neming.

“Ook al werk je maar met twee mensen, dan nog zul je over tien maanden aan de nieuwe regels ten aanzien van dataprotectie moeten voldoen,” zegt de Belgische advocaat Bart Van den Brande van Sirius Legal. “Grote ondernemingen of partijen die veel met data­records werken, zullen – als ze nog niet zijn begonnen – de resterende tijd hard nodig hebben om hun procedures aan te passen.”

De wet is erop gericht om burgers meer controle over hun data te geven en eenheid te scheppen in de regelgeving op het Europese continent. “Er gelden regels voor de manier waarop persoonsgegevens worden verzameld, gebruikt en bewaard,” zegt Van den Brande. “Alle e-commerce en online marketingactiviteiten vallen hier bijvoorbeeld onder. Maar ook de e-mailadressen die worden gebruikt voor het versturen van een nieuws­brief of de cv’s die de afdeling Personeelszaken in haar bestand heeft.”

Het gebruik van persoonsgegevens is met name relevant voor de reisindustrie. Zonder deze data kunnen agenten immers geen vluchten of hotels reserveren.

“Bedrijven zullen te allen tijde moeten kunnen aantonen dat ze hebben nagedacht over het gebruik van persoons­gegevens en dat ze daar zorgvuldig mee omgaan,” zegt Van den Brande. “Het is raadzaam om dat proces ook te documenteren. Sancties kunnen oplopen tot 20 miljoen euro.”


Advertisment ad adsense adlogger