Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Search in posts
Search in pages
Search in groups
Search in users
Search in forums
Filter by Categories
Airlines
Business
Change en Innovatie
Data security
Duty of Care
Educatie
Events
GBTA
Geen categorie
Hotels
Meeting management
NDC
Prijsonderhandelingen
Risk management
Sponsors
Strategisch meeting management
Sustainability
TMC
Travel
Travel apps
Travel expense
Travel Mobile Strategy
Travel Policy
Traveller Engagement
Trein
Visa
NATM: Verandering
29 augustus 2015
Lonely_Traveler_by_Danlei

Verandering 

De snelheid waarmee de wereld om ons heen verandert lijkt gevoelsmatig alsmaar sneller te gaan. Kijkt alleen al naar de veranderingen op het gebied van de communicatie in de afgelopen vijfentwintig jaar. Een met de hand geschreven brief of kaart versturen? De kinderen van tegenwoordig zullen je aankijken en zich afvragen wat daar het nut van is. Je kan toch een app-je sturen of een bericht op Facebook posten? Een brief op de bus gooien is voor vele jongeren al lang geen onderdeel meer van communiceren met anderen. In de zakelijke markt werd vanaf de jaren ’30 gebruik gemaakt van de telex en fax om iemand snel te bereiken. Met de komst van het internet en de mogelijkheden van het e-mailen verdwenen deze apparaten naar het museum. Om aan de jongere generaties te laten zien hoe wij vroeger communiceerden is een bezoek aan het Museum voor Communicatie in Den Haag (www.muscom.nl) een aanrader. Daar is ook goed te zien welke enorme veranderingen er hebben plaatsgevonden op het gebied van de telefonie. Na de introductie van de autotelefoon in de jaren zeventig met enorme accu’s volgden de steeds kleiner wordende modellen zich in sneltrein vaart op. Nu gebruik je je smartphone of tablet om te communiceren en ben je in principe 24/7 bereikbaar op nagenoeg elke plek op onze aardbol. Las je nog niet zo lang geleden een tijdschrift of krant in geprinte vorm, heden ten dage lezen we ze steeds vaker online. De nieuwe media bieden ons de mogelijkheid om informatie steeds sneller en frequenter met elkaar te delen. Een gedrukte uitgave, zeker als die maar één keer per jaar verschijnt, mist die dynamiek. Dat geldt ook voor de gedrukte uitgave van onze Directory. Na vele jaren een gedrukte Directory te hebben gemaakt, hebben we besloten om hiermee te stoppen. Voor u ligt de laatste uitgave in deze vorm. De inhoud gaat niet verdwijnen, die blijft bestaan maar dan in online-versie op onze binnenkort te lanceren nieuwe website. Zo kunnen we niet alleen sneller en frequenter met onze leden communiceren, maar bieden wij hen ook de mogelijkheid tot interactie.

Niet alleen communicatie verandert. De rol van Travel Manager is ook aan verandering onderhevig. Als je goed luistert naar de leden kan je alleen maar de conclusie trekken dat de rol van Travel Manager binnen elk bedrijf anders wordt ingevuld. Bij het ene bedrijf is het een prominente rol, die serieus een onderdeel van het bedrijfsbeleid is, waarbij de samenwerking met TMC van groot belang is om de reizigers veilig over de wereld te laten reizen. Bij een enkel bedrijf heeft een TMC een implant om de reizigers te bedienen in samenwerking met de Travel Manager. Soms runt de Travel Manager zelfs het eigen reisbureau dat de zakelijk reiziger faciliteert. Een enkele Travel Manager voert zijn taken naar eer en geweten uit, niet gesteund door management, continue de rol van politie oppakkend, er voor zorgend dat het reisbeleid wordt nageleefd. Het is immers een belangrijke functie met toegevoegde waarde voor het bedrijf en de zakelijk reiziger?! Weer een andere Travel Manager moet met een bepaalde regelmaat bewijzen dat dit echt een functie is die moet blijven bestaan binnen de lokale onderneming, ook al reguleert de onderneming travel vanuit een global perspectief. Contact en onderhandelen met de lokale markt is een gemiste kans als je die als bedrijf uit je visie haalt. Gelukkig zijn er ook bedrijven die deze functie zeer serieus nemen en op waarde inschatten. De rol van de Travel Manager. Ook zo’n onderwerp waar we als vereniging iets aan gaan doen dit jaar. De rol van het hart van onze vereniging, de Travel Manager beter op de kaart zetten! Hiervoor hebben we onze direct members nodig, samen met hen gaan we deze strijd aan. We zullen laten zien dat het belangrijk is om vanuit het reisbeleid de zakelijk reiziger te faciliteren, dat kostenbesparingen te realiseren zijn, de zorgplicht als werkgever te bewaken is en je reizigers via Social Media te laten ervaren dat ze zelf hun eigen keuzes maken. Die máken ze ook, maar wel binnen het reisbeleid van het bedrijf, bewaakt door de Travel Manager. Dat zou de meest ideale situatie zijn voor zowel de Travel Manager, de werkgever als de zakelijk reiziger. Bij het lezen van deze column is dit proces al in gang gezet. Onze direct members zijn uitgenodigd om mee te denken over wát er nodig is om de bewustwording van deze positie in de zakelijke reiswereld te benadrukken. De NATM zal het niet nalaten om over dit onderwerp te communiceren, breed te communiceren via de beschikbare communicatiemiddelen.

Verandering is ook dat de NATM open staat. Open staat voor verbinding, samenwerking en de nieuwe generaties. Verbinding van onze leden, met onze leden, door onze leden. Samenwerking met de industrie, opleidingsinstituten, nieuwe partijen, andere gelijkgestemden en natuurlijk niet te vergeten, onze internationale partner GBTA-Europe. Banden worden aangetrokken, (nieuwe) kansen worden bespreekbaar gemaakt, samen optrekken gebeurt nu nog te vaak op de achtergrond. Al deze partijen zijn het er over eens dat samenwerken een ‘must’ is om gezamenlijk de reis en veiligheid van onze zakelijk reizigers te borgen.

De verandering bij de NATM is er ook één. Sinds het aantreden van het nieuwe bestuur, gevolgd door mijn benoeming als Managing Director bij de NATM is het woord verandering een natuurlijk onderdeel van de vereniging geworden. Allemaal veranderingen ten goede van de vereniging en dus van jullie, onze leden. Dat is waar we het allemaal voor doen met als doel dat we in 2022 het 50-jarig bestaan kunnen vieren. Wij zijn blij met deze veranderingen in het DNA van de NATM.

Odete Pimenta da Silva - Managing Director NATM

Bron: NATM Directory 2015


Advertisment ad adsense adlogger