Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Search in posts
Search in pages
Search in groups
Search in users
Search in forums
Filter by Categories
Airlines
Business
Change en Innovatie
Data security
Duty of Care
Educatie
Events
GBTA
Geen categorie
Hotels
Meeting management
NATM Board
NDC
Prijsonderhandelingen
Research
Risk management
Sponsors
Strategisch meeting management
Sustainability
Technologie
TMC
Travel
Travel apps
Travel expense
Travel Mobile Strategy
Travel Policy
Traveller Engagement
Trein
Trends
Visa
Het nieuwe normaal in de hotelbranche

De hotelindustrie bereidt zich voor op ‘het nieuwe normaal’ na de coronacrisis. In de eerste online InnerCircle Session van de Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) wisselden travel managers en hoteliers van gedachten over hoe zakenreizigers na de lockdown in een coronavrij-hotel kunnen overnachten.

Op verzoek van de NATM schetste NH Hotel Group een beeld van de huidige situatie in de hotelbranche. Dit diende als uitgangspunt voor een discussie over de maatregelen die hotels nemen om te opereren in het post-coronatijdperk en hoe travel managers hun nieuwe hotelbeleid kunnen vormgeven zodra zakenreizen weer opstarten.

“De impact van het coronavirus op de hotelindustrie is immens groot,” zegt Jeroen Renders, verkoopdirecteur NH Hotel Group in Nederland, Groot-Brittannië en Ierland. “Van de 40 hotels in mijn regio zijn er slechts twee beperkt open, met name om airline crew onderdak te geven. We bereiden ons voor op hoe we onze hotels kunnen heropenen, op basis van verschillende scenario’s en verschillende tijdschema’s. Daarbij zijn we afhankelijk van de maatregelen die de lokale overheden nemen. Binnen de EU zijn er grote verschillen; in het ene land geldt bijvoorbeeld 1,5 meter afstand, elders is dat 1,8 of 2 meter. We verwachten dat de binnenlandse vraag als eerste weer op gang komt, vanaf juni. Internationale (zaken)reizen zullen naar onze verwachting pas in september langzaam aantrekken. We hopen dat in 2021 mensen weer vrij kunnen reizen naar de meeste bestemmingen.”

Certificaat voor virusvrij hotel
NH Hotel Group ontwikkelt samen met veiligheidsbedrijf SGS een protocol voor haar hotels, waarbij Safety & Security & Cleanliness centraal staan. “Alle touchpoints worden onder de loep genomen,” zegt Renders. “Net zoals in winkels en supermarkten kijken we naar veilige looproutes, aparte rijen bij de receptie en liftgebruik is beperkt tot één hotelgast. Het Food & Beverage-concept gaat eveneens op de schop – buffetten worden bijvoorbeeld afgeschaft.”

Ook andere hotelketens nemen veiligheidsconsultants in de arm om zich ervan te verzekeren dat hun hotels coronavrij zijn en blijven. Accor werkt samen met Bureau Veritas, Hilton met RB/Lysol en de Mayo Clinic, en Marriott heeft een Global Cleanliness Council opgericht.

“Het zou prettig zijn als er wereldwijd één certificering kwam waardoor wij weten dat een hotel voldoet aan de noodzakelijke hygiënische voorzorgsmaatregelen,” aldus de travel manager van een multinational.
“Mee eens,’ antwoordt Jeroen Renders van NH Hotel Group. “Een wereldwijd keurmerk voor ‘virusvrij hotel’ verdient de voorkeur. Op dit moment moeten wij echter roeien met de riemen die we hebben en zijn we aangewezen op specialisten die nu wat voor ons kunnen betekenen. Zodra onze hotels open mogen van de diverse lokale overheden, willen wij daar ook klaar voor zijn.”

Zakenreisbudgetten fors gedaald
Het is wisselend hoe de medewerkers zelf tegen zakenreizen aankijken, zegt de travel manager die verantwoordelijk is voor de regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) van een farmaceutisch bedrijf. “We hebben via Yammer onderzoek gedaan onder 600 zakenreizigers en er is grote verdeeldheid. Sommigen denken wel twee keer na voordat ze weer gaan reizen, anderen kunnen niet wachten totdat het zover is. Vergeet niet: mensen zijn social creatures by nature.”

In het algemeen verwachten de deelnemers aan de NATM InnerCircle Session dat na de zomer het zakelijk leven weer op gang komt, ook internationaal. Maar ook al is vliegen en slapen in hotels weer volop mogelijk, dat betekent niet dat er weer volop wordt gereisd.

“Onze productie is tot 80 procent gedaald” zegt de travel manager van een fabrikant. “Reizen naar Azië zijn gestaakt, alleen binnen Europa vinden nog business critical reizen plaats. Ook de reisbudgetten van volgend jaar zullen ver onder het niveau van 2018 liggen. Maar na bijna twee maanden vanuit huis werken, is ook het besef dat face-to-face meetings lang niet altijd noodzakelijk zijn. Zelfs onze ingenieurs overleggen via Zoom.”

Een van de travel managers geeft aan dat de reisbudgetten voor het derde en vierde kwartaal ongeveer zijn gehalveerd. “Het is aan de business units om te bepalen hoe zij dat geld aanwenden. Daarbij moet een weloverwogen afweging worden gemaakt tussen geld besparen en veiligheid. Airbnb mag sowieso niet bij ons.”

Minder zakenreizen, hogere kosten
Ook de travel manager uit de farmaceutische industrie verwacht dat het aantal zakenreizen fors zal afnemen. “In landen die heel zwaar getroffen zijn door het coronavirus – zoals Italië en Spanje – hebben artsen hun handen vol met patiëntenzorg. Artsenbezoeken staan daarom voorlopig niet op onze agenda. Zodra het mogelijk is, zullen we in eerste instantie beginnen met reizen voor clinical trials en daarna met interne zakenreizen.”

Zij vraagt zich af of door de maatregelen rondom social distancing de zakenreiskosten omhoog zullen schieten. “In de Verenigde Staten hanteren sommige hotels die nog wel open zijn, de regel dat na ieder verblijf een kamer 24 uur niet wordt betreden en daarna volledig wordt ontsmet. Dat zal een enorme impact hebben op het verdienmodel van een hotel.”

Op de kantoren van travel managers gelden eveneens strikte veiligheidsmaatregelen. “Al onze vestigingen staan op de zogenoemde weekendstand; je moet je van tevoren aanmelden en registreren,” zegt de travel manager van een consultancybedrijf. “In principe zijn de kantoren alleen opengesteld voor degenen die thuis kampen met een onwerkbare situatie, bijvoorbeeld een jong gezin dat met twee kleine kinderen op 50 vierkante meter woont. Wij zijn druk bezig op een geselecteerde verdiepingen werkplekken te creëren met 1,5 meter afstand, gescheiden door plexiglas schermen. Daarnaast is er extra schoonmaak, inclusief het desinfecteren van toetsenborden. Ook onderzoeken we gebruik van een app om je te kunnen inschrijven om zo’n werkplek te reserveren.”

MICE-mogelijkheden zijn beperkt
Op het gebied van Meetings, Incentives Conferenties & Evenementen (MICE) ligt vooralsnog alles stil. “Hoe ga je bijeenkomsten voor 50 mensen organiseren met 1,5 meter afstand ertussen?” vraagt een van de deelnemers aan de online-sessie zich af? “Er zijn in Nederland niet zoveel grote locaties waar dit mogelijk is.”

“Ik verwacht dat in de komende maanden met name vraag naar bijeenkomsten voor kleine groepen zal zijn, tot 20 personen,” zegt Jeroen Renders van NH Hotel Group. “De mogelijkheden tot interacties zijn beperkt. Opdrachtgevers zullen hun content daarop moeten afstemmen.”

Vaststaat dat prijsafspraken op basis van volume of marktaandeel tussen leveranciers en corporates dit jaar de prullenmand in kunnen. En een gedegen reisprogramma schrijven voor 2021 zal lastig zijn met alle onzekerheden van nu. Deze situatie vraagt om een andere wijze van samenwerken tussen corporates en leveranciers.

“Ook al worden de reisbudgetten gekort, wij moeten als bedrijf wel onze verantwoordelijkheid nemen,” zegt een van de travel managers. “Wij kunnen ons niet permitteren dat een medewerker op reis het coronavirus oploopt doordat een geselecteerd hotel niet voldoet aan de eisen op het gebied van hygiëne. Een hotelcertificaat dat garant staat voor de veiligheid en gezondheid zal helpen het vertrouwen van de corporates te winnen.”

De volgende InnerCircle Session – met luchtvaartmaatschappijen – is op donderdag 7 mei. Op 14 mei staat een InnerCircle Session van de NATM met TMC’s & GDS’en gepland.