Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Search in posts
Search in pages
Search in groups
Search in users
Search in forums
Filter by Categories
Airlines
Business
Change en Innovatie
Data security
Duty of Care
Educatie
Events
GBTA
Geen categorie
Hotels
Meeting management
NATM Board
NDC
Prijsonderhandelingen
Research
Risk management
Sponsors
Strategisch meeting management
Sustainability
Technologie
TMC
Travel
Travel apps
Travel expense
Travel Mobile Strategy
Travel Policy
Traveller Engagement
Trein
Trends
Visa
NATM Actueel april 2016

App geeft travel manager technologische superkrachten 

Tijdens de Business Travel Experience die de NATM eerder dit jaar organiseerde op de Hogeschool Inholland te Diemen, werd een van de break-out sessies verzorgd door Demian Sepp van Roadmap. “It’s not about the journey...,” was de intrigerende openingszin van zijn presentatie.

Waar gaat het dan wel om? En wie is Roadmap?

Het jonge technologiebedrijf Roadmap heeft een all-in-one travel app ontwikkeld voor zakenreizigers die is gebouwd door zakenreizigers. Als ervarings­deskundigen weten zij waar road warriors behoefte aan hebben: een geweldige reiservaring – vanaf het moment dat zij hun reis boeken, tot aan het moment dat zij weer thuiskomen. En alle momenten daartussen. Daarnaast biedt de technologie van Roadmap de travel manager de mogelijkheid zich als een superman te profileren die áls er wat misgaat, de problemen gelijk kan oplossen.

“Weet je wanneer de meeste ongelukken gebeuren?” vraagt Sepp de aanwezige travel managers. “Als zaken­reizigers die vertraagd op de luchthaven arriveren gaan rennen om hun aansluitende vlucht te halen. Meestal is dat zinloos. Hoe gaaf is het als die reiziger in zo’n geval een berichtje krijgt van de travel manager dat zijn vlucht al is omgeboekt en aanwijzingen krijgt waar je op de luchthaven lekkere koffie kunt drinken met gratis wifi ter plekke. De juiste technologie maakt van de travel manager als het ware de Iron Man Suit – iemand met technologische superkrachten.”

Je moet slimmer zijn

Bij de app die Roadmap voor bedrijven op maat ont­wikkelt, staat een aantal punten centraal. “Op de eerste plaats is de juiste mindset belangrijk,” zegt Sepp. “De reiziger moet centraal staan. Eerst brengen wij in kaart wat de behoeften van de reiziger zijn, daarna geven wij daar vanuit de travel management-gedachte invulling aan. Zoals Steve Jobs zei: You’ve got to start with the customer experience and work back towards the techno­logy, not the other way around. Je ziet bij succes­volle bedrijven, zoals Jumbo, dat de klantbeleving cen­traal staat. Ook Amazon, de pionier in online retail, heeft dat heel goed gedaan. Door het makkelijk te maken om spullen te retourneren, halen ze het probleem bij hun klanten weg. In het begin kost dat misschien geld, maar uiteindelijk creëer je zo loyaliteit.”

Road warriors zijn belangrijke mensen binnen de organisatie, dus die moet je goed bedienen, stelt Sepp. “Consultants zijn soms 300 dagen van huis en hun werk is van enorme toegevoegde waarde voor het bedrijf. Deze doorgewinterde reizigers willen niet dat je als travel manager vertelt wat wel of niet mag. Zij weten zelf hoe ze het best een project kunnen leiden en ook of ze een hotel dichtbij de klant willen of juist in het centrum. Omarm dat mensen zich niet laten sturen.”

Het tweede punt is een relevante dialoog aangaan, zegt Sepp. “Iedere goede conversatie begint met goed luisteren. Als blijkt dat zakenreizigers graag in bepaalde hotels verblijven die niet in het reisbeleid zijn opgenomen, kun je ze daarop aanspreken. Maar je kunt er ook voor kiezen dat deze hotels in de toekomst wél in het reisbeleid zijn opgenomen.”

De app van Roadmap kan het complete reisschema van de zakenreiziger opnemen, volgen en evalueren. Sepp: “Door te vragen wat zakenreizigers van een product of dienst vinden, kan de travel policy worden geoptimaliseerd. Ook kun je het gedrag van de reiziger beïnvloeden vanuit de dialoog. Daarbij is timing heel belangrijk. In Nederland gevestigde multinationals hebben veelal tientallen reizigers die op een dag naar Londen vliegen. Als je de reiziger een appje stuurt zodra hij het vliegtuig uitstapt  – De taxi’s waarmee wij samenwerken staan als je het terminalgebouw uit­loopt rechts en neem ook een collega mee – dan verleen je niet alleen service, maar bespaar je ook geld.”

Last but not least noemt Sepp de technologie, die nodig is om mensen te ondersteunen in hun missie. “Het gaat erom dat je op het juiste moment de zakenreiziger de juiste informatie geeft. Een heel groot stuk daarvan kun je automatiseren. In de apps die wij voor bedrijven maken, zijn alle beschikbare reisdiensten volledig geïntegreerd en realtime te raadplegen. Dat zorgt voor happy travellers en happy travellers zijn goede werknemers. Daarom is ons motto: it’s not about the journey, it’s about the purpose.”