Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Search in posts
Search in pages
Search in groups
Search in users
Search in forums
Filter by Categories
Airlines
Business
Change en Innovatie
Data security
Duty of Care
Educatie
Events
GBTA
Geen categorie
Hotels
Meeting management
NATM Board
NDC
Prijsonderhandelingen
Research
Risk management
Sponsors
Strategisch meeting management
Sustainability
Technologie
TMC
Travel
Travel apps
Travel expense
Travel Mobile Strategy
Travel Policy
Traveller Engagement
Trein
Trends
Visa
NATM Actueel: TMC-panel deelt visie op distributie

Tijdens de NATM-bijeenkomst afgelopen maand gaven drie travel management companies (TMC’s) hun visie op de ontwikkelingen in distributieland: Auke van den Bos (HRG), Daan Lenderink (STI) en Marc Lammens (ATPI).

Schiphol Travel International (STI) gaf afgelopen februari als eerste Nederlandse reisagent een KLM-ticket uit dat was gebaseerd op NDC, de datastandaard van IATA waarmee luchtvaartmaatschappijen meer en ‘rijkere’ content kunnen tonen. “Maar,” zei STI’s Daan Lenderink tijdens de bijeenkomst, “de functionaliteiten zijn vooralsnog zeer beperkt. We kunnen inderdaad een ticket uitgeven, maar om alles goed door te laten lopen naar het mid- en backoffice voor de nodige dataverwerking is een ander verhaal.”

Ook Auke van den Bos (HRG) ziet NDC als boekings­plat­form niet als het grootste probleem. “Het frontoffice-gedeelte is het makkelijkst,” zei hij. “Het zijn de specifieke connecties die je moet maken om alles te laten aansluiten op je rapportagesystemen en finan­ciële ad­ministratie – daar gaan de meeste tijd en kosten in zitten. Het helpt niet dat iedere airline zijn eigen NDC-toepassingen heeft, standaar­disatie is ver te zoeken.”

Marc Lammens (ATPI) bracht naar voren: “Ons doel is om de belangen van onze corporate klanten te behartigen, en die zijn niet altijd dezelfde als die van de luchtvaartmaatschappijen. In samenwerking met de NATM hebben wij een survey uitgevoerd, de Nationale Travel Management Barometer, en aan corporates gevraagd waar hun prioriteiten liggen. Kostenbeheersing en de zorgplicht voor medewerkers staan bovenaan. Maar als je meerdere distributieplatforms moet managen, gaat dat ten koste van de efficiency; de waardeketen wordt langer in plaats van korter. Consultants moeten meer handelingen verrichten om met het beste aanbod voor de klant te komen. Daarnaast moeten wij onze mensen trainen om goed met deze nieuwe werkwijze om te gaan. Dat kost allemaal tijd en geld. Iemand zal die kosten voor zijn rekening moeten nemen. Dat is niet in het belang van onze klanten.”

Stap terug in de tijd
Volgens Daan Lenderink is het een illusie om te denken dat alle luchtvaartmaatschappijen binnenkort overstappen op NDC en boekingen via de GDS’en extra gaan belasten. “Emirates en Qatar Airways bijvoorbeeld, hebben nieuwe full-content overeenkomsten met de GDS’en getekend voor een looptijd van tien jaar. Zelfs binnen luchtvaartallianties omarmen sommige airlines NDC wel en andere niet. Aan ons de taak om alle informatie uit de GDS’en, NDC API’s en low-cost carriers te consolideren op één platform. Dat is als het ware een stap terug in de tijd, naar het tijdperk toen er nog geen GDS’en waren als neutraal vergelijkingsplatform.”

Auke van den Bos zei het opvallend te vinden dat alleen in West-Europa de grote luchtvaartgroepen hun eigen NDC-kanalen ontwikkelen en dat de rest van de wereld zich terughoudend opstelt. “In het buitenland hoor ik van airlines: ‘Ja, wij zijn ook geïnteresseerd in NDC en Direct Connect, maar we beginnen er niet aan totdat er een vorm van standaardisatie is.’ Laten we eerlijk zijn: vooralsnog werkt NDC verre van optimaal. Ook als alle functionaliteiten wél naar behoren werken, zet ik kanttekeningen bij de voordelen. Airlines verkopen NDC als een commercieel model waardoor klanten en reizigers meer maatwerk kunnen krijgen. Dat is een prachtig verhaal. Maar ik denk dat travel managers goed in de gaten moeten houden of NDC niet kostenverhogend is voor hun bedrijf. Hoe voorkom je dat jouw reizigers massaal loungetoegang en wifi-bundels van 25 euro gaan kopen? NDC wordt vooral gepusht door airlines, zodat ze zelf kosten kunnen besparen en extra
inkomen genereren door de verkoop van ancillaries.”

Waardering voor KLM
Over een aantal zaken waren de drie TMC’s het roerend eens. Luchtvaartdistributie wordt er zeker niet transparanter op. Of en in hoeverre de corporate klant profijt heeft van deze evolutie in luchtvaartdistributie is nog onzeker en de rol van GDS’en als neutraal vergelij­kings­platform is voorlopig niet uitgespeeld. Wel is er waardering voor KLM dat zij reisagenten via de ANVR, op de hoogte heeft gehouden over de ontwikkelingen van NDC én als een van de weinige airlines de echte IATA-standaard hanteert. Een groot voordeel: de behoefte bij corporates aan begeleiding door een goede zakenreisagent wordt vooralsnog alleen maar groter.